Log in
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Registreer u nu!
Hoofdmenu

Bekijken dit onderwerp:   1 Anonieme gebruikers

« 1 2 3 (4) 5 »

Re: Calla is ingeslapen...
Dit is een echte DOLLE!
Uit Zuidlaarderveen (Drenthe)
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Schilderij gaat naar wens, het "ontstaat" tijdens het schilderen, als het ware. Vandaag tweede schildersessie.
Ik wist niet waar ik precies die Calla bloemen neer ging zetten, maar al schilderende valt alles op z'n eigen symbolische plek. Er komt ook een klein wit vlindertje bij op (her "spirit"), waar ook in de song bij het herdenkingsfilmpje over wordt gesproken.

Dit wordt wel een heel apart werk, want bij Dobers denk je niet meteen aan bloemen en vlinders, maar bij Calla dus wel, want zo wás ze ook echt (niet zo'n stoera, wel een luchthartig type met een gevoelig karakter) en het helpt zeker veel met de verwerking.

Het gaat voorspoedig, met het schilderproces, beter dan ik hoopte (ik heb al twee dagen niet gejankt). kan er idd. een hoop in kwijt!

Gepost op: 26/10/2017 14:08

Dit is een echte DOLLE!
Uit Den Haag
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ik ben blij dat je je grote verdriet (gedeeltlijk) kan omzetten in iets positiefs; namelijk een schilderij van Calla.
Positief is waarschijnlijk niet het goede woord, want er is niets positiefs aan de dood van je hond.
Misschien is transformeren een beter werkwoord.
Een vreselijk gevoel transformeren tot liefdevolle kunst.
En de reacties van mensen......menn, je mag al blij zijn dat ze niet zeggen “ Het was maar een hond”.
Reden temeer om de onvoorwaardelijke loyaliteit van onze Dobers te waarderen.
Hoe lomp ze ook kunnen zijn, zo lomp als mensen kunnen zijn, zijn ze nooit.
Als je overigens eens in de buurt van Den Haag bent, ben je welkom om langs te komen.
Kan je Duke en Coco bewonderen.
We denken aan je en aan de leegte in je bestaan.

Gepost op: 28/10/2017 22:22
Verstuur bericht naar andere applicatie Verstuur

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Gabrielle: het gaat erg met ups en downs, overheersend is een intens leeg gevoel inderdaad, een vreemd soort onrust ook, alsof je een soort van op drift bent geraakt. Je weet wel dat ze weg is, maar het is net of je er op wacht tot "die periode" voorbij is, het allemaal een slechte grap bleek en ze over een maandje of zo weer gewoon terug komt.
Dat dat niet zo is, weet ik rationeel natuurlijk wel, maar gevoelsmatig zit er denk ik nog een stukje dat in ontkenning zit.
Gek genoeg is het als het donker is, in de avond en nacht, nog het makkelijkste (als je van makkelijk kunt spreken), dan is het makkelijker je voor te stellen dat ze in het donker nog op die andere bank ligt(daar ligt nu een zwart pluche Dober-speelgoedbeest op) of alvast naar bed is getrippeld, terwijl ik nog op de bank lig met een boek. Dat deed ze zo tegen 22.00 uur wel eens, als ze mijn gelees of TV gekijk te lang vond duren.
In bed gaat 't ook wel: ik hou gewoon een boek voor m'n snufferd, dan zie ik niet dat zij niet naast me ligt, en kan ik makkelijk doen alsof dat nog wel zo is.

Het is overdag, bij daglicht, het moeilijkste. Het begint al als ik wakker word ... ZIJ maakt me niet meer wakker, met haar blije gezicht en haar bedelende poot, zo rond 05.00 - 05.30 uur. Ik deed dan eerst de deur naar het erf open, en liet haar naar buiten, terwijl ik het koffie-apparaat aanzette, dan kwam ze weer naar binnen en ging ik met haar en een eerste kop koffie, en een zakje brokjes ook nog weer even naar bed.
Dan deden we "het brokjes-spelletje" ik verstopte een brokje tussen de plooien van haar kleedjes, onder de nep-plaid, onder het tweede hoofdkussen, whatever, en dat moest zij dan opzoeken. Soms liet ik tussendoor een brokje van het opengeslagen boek afrollen en moest ze het opvangen.
Ondertussen dronk ik die koffie, het was altijd een leuk onderonsje als begin van de dag. Van elke dag.
Als dat op was ging ik naar de badkamer en dan kwam ze natuurlijk altijd mee, de wasmand inspecteren, soms hoorde ik haar achter me aan de wc rol trekken (ze is altijd nogal puppy-achtig gedrag blijven vertonen) en riep ik "Heee!" en dan hield ze daarmee op. Of ze wilde sokken uit de wasmand halen, dan spatte ik wat met water (ze had een enorme hekel aan water) haar kant op "He, Troela, kappen he?"
Stond ze je soms zo'n beetje onderuit, beetje schalks aan te kijken met zo'n langzaam heen en weer zwaaiende staart en van die witte randjes onderaan haar ogen ...soms gewoon nog met zo'n sok in haar bek, ik kon nooit echt kwaad op haar worden, dat wist ze natuurlijk ook.

Zo begon onze dag. Een feestje was het, elke keer weer, met haar.
Ik was erg gelukkig met haar, door haar eigenlijk.

Gek is dat ik altijd "geweten" heb dat ze niet oud zou worden. En ik wist altijd dat ze een jaar of 7, misschien in de top 8 zou worden. Dat was een onuitroeibaar, onverklaarbaar intuitief gevoel, iets dat ik al "wist" toen ze een jaar of 4 was.
Ik kreeg gewoon geen beelden van haar met grijze snuit, op oudere leeftijd, nooit. De ervaring heeft me geleerd dat die er dan ook niet kómen, omdat ze er simpelweg niet zijn, omdat ze dat niet gaat halen. Nou dat kwam inderdaad uit. Ze werd 7,5.
Dat klinkt heel interessant-doenerig, maar dat is het toch niet: van reu Damen heb ik het ook "geweten", en ook hoe. Dat kwam ook uit. Het is waarschijnlijk gewoon een heel intuitief gevoel omdat je zo nauw bij je Dobers betrokken bent en hen de hele dag observeert. Het is denk ik meer een aan zekerheid grenzend vermoeden, want van echt weten kun je niet spreken.

Ze heeft van die 7,5 jaar wel echt genoten, het was voor haar één groot spannend feest, iedere nieuwe dag weer, en ze heeft nooit 1 seconde gevoeld dat "er iets fout ging",ze voelde zich in feite alleen de laatste twee dagen (toen ze koorts kreeg) "niet zo lekker", maar ook toen liep ze nog rond en probeerde de zaterdagmiddag dat ze in werd geslapen nog gewoon achterin de Landrover te springen (haalde ze natuurlijk niet meer dus moest haar een kontje geven). Ook in de praktijk liep ze alles te inspecteren en te bekijken, maar ze was eigenlijk al zo moe. Dat zag ik, dat haar bewustzijn duidelijk verminderd was, ze wilde het liefst slapen. Baas, mag ik nou niet even slapen?
Dat mocht ze, voor eeuwig. Ze gleed zo makkelijk en snel weg, na het roesje legde ze haar kop op haar poten, sloot haar ogen (DA zei nog: de ogen blijven open hoor, dat je niet schrikt, maar er bleef niets open, ze ging gewoon een tukje doen), zuchtte en de finale spuit daarna in haar voorpoot was nog niet half leeggedrukt of haar ademhaling en vrijwel meteen haar hart (ik had mijn hand er op) stopte al.
Mijn meisje was al zo moe, van het knokken tegen die vreselijke ziekte. Ze heeft van niks geweten.
Ook in de dood veranderde ze niets, ook niet na een paar dagen, ze blies niet op, begon niet te ruiken, ze lag opgebaard bij mij thuis (tuinhuis) alsof ze even sliep. Alleen werd ze onaards koud, natuurlijk.
Het kostte moeite haar te begraven, omdat het net leek alsof ze niet dood was, maar gewoon even een tukje deed.

Maar het moest toch wel, het plekje schuin voor het atelier (bij reu Damen)is niet voor niets daar uitgekozen.

En nu dan eerst het schilderij af zien te ronden (ook weer door haar, voor haar en ja, ook in zekere zin mét haar), misschien dat mij dat weer een stapje dichter bij de totale acceptatie brengt.

Gepost op: 29/10/2017 12:50

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Het schilderij van Calla met de Calla's (de bloemen) is... klaar. Elke dag (behalve zondag) aan gewerkt, nu nog fotograferen en zien dat ik het vanaf de camera op de PC geladen krijg, dan kan het hier ook gezien worden.

Het was een bijzonder proces, en het is ook een bijzonder schilderij geworden.

't Is het laatste wat ik voor haar (en mezelf) kon doen.

Gepost op: 31/10/2017 12:38

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ohhhh...ik ben reuze benieuwd!!!

Gepost op: 1/11/2017 11:46

eens een dober, altijd een dober!

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Onze moderator Carla vriendelijk gevraagd of zij de paar foto's die ik vanmorgen haastig heb gemaakt van het schilderij, wil verkleinen zodat ze hier ook geplaatst kunnen worden.
Zo jammer dat ik maar geen goed verkleinprogramma heb, vroeger kostte het me weinig moeite om zelf foto's tot de juiste maat te verkleinen, maar het programma dat ik had is inmiddels een betaalprogramma geworden... zucht.

Dus even geduld nog (hoop ik).

Gepost op: 1/11/2017 12:46

Dit is een echte DOLLE!
Uit Oldenzaal
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ben reuze benieuwd naar het resultaat....

Gepost op: 1/11/2017 15:17

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Het schilderij is natuurlijk klaar inmiddels, maar ik zelf ben er allerminst klaar mee, eerlijk gezegd.

Calla is in mijn gedachten van zonsopgang tot zonsondergang. En dan ook nog als ik tussendoor wakker word. Ik ben maar weer terug aan de slaappillen gegaan, waar ik een half jaar terug al helemaal af was, want ik slaap al weken geen nacht meer door.
Afgelopen zaterdag was ze 5 weken dood, maar ze lijkt qua aanwezigheid (als iemand begrijpt wat ik bedoel) minder dood dan ooit.

Toen ze 4 weken dood was, hebben huisgenoot van 83 en ik een speciaal "ter afronding" bestelde fles roze champagne van Moet & Chandon soldaat gemaakt naast haar graf en het zelfde piccolootje dat ik er bij had besteld over haar graf gesprenkeld mt een speech (nou ja speech, iets wat we écht vanuit ons hart nog tegen haar wilden zeggen).

Het hielp niet.

De andere dag werd ik al weer jankend wakker.
Ik doe dagelijks wat ik MOET doen (paarden, Shetlanders), andermans paarden longeren, etc. maar zodra de "klussen" er op zitten val ik weer in een gat.

Ik weet dat het allemaal tijd kost, zij is de 9de Dober die ik verlies, dus ik ben geen nieuwkomer waar het afscheid nemen betreft.
Bij haar lijkt het extra geniepig, dt verdriet. Net als je een dag of twee denkt: nou het gaat wel, gaat het de daaropvolgende dag weer helemaal niet, gaat zó onverhoeds, je bent er niet op bedacht.

Voorbeeld: vanmorgen: opstaan, uit bed, koffiezetapparaat aazetten... koffiezetapparaat... oh dat kocht ik recent nog, toen ZIJ er nog was, ja toen was het mis en hing ik weer jankend over het aanrecht.

Man, stel je niet zo aan. Hou eens op.
Kon dat maar zo rationeel, het overvalt je op de gekste momenten. Het is een moeizaam, slepend en slopend proces.

Afgelopen tijd op het Forum twee anderen, (Clint en Tinus) ook aan kanker moeten opgeven, ik voel intens mee met hun eigenaren.

Het loslaten van het lichaam, om lijden te besparen is één ding, maar het loslaten van de hele geest, van héél je Dober, is iets van een hele andere orde.

Na die dood, dan begint het pas, het moeizame traject naar acceptatie en verwerking.

Ik wens iedereen die zijn Dober heeft moeten overgeven aan de dood de meeste kracht die ik iemand maar kan wensen... all of you...

Voeg bestand toe:

gif  sterkteveel.GIF (9.28 KB)
181_5a11752798488.gif 322X252 px

Gepost op: 19/11/2017 13:12

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Constantijn,

ik wil je bij deze nog veel sterkte toewensen.
Mijn pc had het begeven en zie nu pas hoe snel het allemaal gegaan is.
Wat zal je Calla missen, wat zal je huis leeg zijn...

Hou je vast aan de mooie herinneringen..

Gepost op: 21/11/2017 19:43

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Het verlies van Calla is nog steeds dagelijks pijnlijk. In de ruim zes weken dat ze er niet meer is, heb ik zegge en schrijven 3 dagen NIET gejankt gedurende de dag. En zo'n jankerd ben ik eigenlijk helemaal niet, wel een emo, maar een jankerd, nee. Nou nu wel.

Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt, met een Dober die ik moest laten gaan. En ik heb er toch van 9 afscheid moeten nemen in mijn Doberleven.

Het is een sluipend, geniepig verdriet, dat je soms opeens weer helemaal onderuit haalt, nét als je denkt dat het wel weer een beetje gaat.

Hier kan alleen het verstrijken van de tijd nog iets helends uitrichten.

Ik draag haar in mijn hart, waar ik ook ga of sta. Dat is helaas nog geen lor veranderd sinds de dag dat ze voor eeuwig vertrok. Ze is er altijd, in alles wat ik doe, behalve als ik nieuwe jonge, groene paarden moet trainen, dan moet ik daar 100% met mijn kop bij zijn, anders gaat dat mis, dus dan ben ik er wel even los van.

Aan een nieuwe Dobermann ben ik voorlopig absoluut nog niet toe.

Gepost op: 28/11/2017 14:08

U mag onderwerpen bekijken.
U mag geen nieuwe onderwerpen starten.
U mag geen reacties plaatsen.
U mag uw berichten niet bewerken.
U mag uw berichten niet verwijderen.
U mag geen nieuwe polls toevoegen.
U mag niet stemmen in polls.
U mag geen bestanden bijvoegen bij uw bericht.
U mag niet posten zonder goedkeuring.

[Uitgebreid zoeken]

copyright (c) 2014 www.hetdolledoberforum.nl / www.dobermannforum.nl