Log in
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Registreer u nu!
Hoofdmenu

Bekijken dit onderwerp:   1 Anonieme gebruikers

(1) 2 3 »

Darko wordt gecastreerd
Dit is een echte DOLLE!
Uit Apeldoorn
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Zoals sommige van jullie weten heeft Darko een wat minder half jaar achter de rug.

Eerst is hij in juli geopereerd aan zijn kruisbanden.

In oktober is hij nogmaals onder het mes geweest omdat hij een hernia perinealis (gescheurde spieren naast zijn anus, waardoor de buikinhoud naar buiten kon). Helaas moet daardoor zijn prostaat klein blijven en zal hij daardoor gecastreerd moeten zijn. Bij de operatie is eerst een chemische chip geplaatst om te kijken hoe hij op de castratie zou reageren. Sommige honden (en dobers vooral) kunnen hier incontinent van worden. Dat is gelukkig bij Darko niet het geval.

Darko was altijd een hele lieve, makkelijke en vooral sociale hond buiten met wandelen. Dat is de laatste tijd wel veranderd. Ik kan hem niet meer zo maar los laten lopen zonder hem in de gaten te houden. Hij was altijd al wat onzeker, maar vermeed de confrontatie en rende liever een stukje er om heen. Nu valt hij regelmatig uit, ook aan de riem. Zelfs zonder enige aanleiding. Naar kleine en grote honden. Helaas is hij door de castratie nog onzekerder geworden en uit zich dat in dit nieuwe gedrag.

Helaas heb ik geen keuze en zal ik hem volgende week dinsdag toch definitief laten castreren. Iets waar ik eigenlijk helemaal geen voorstander van ben en nooit zou doen, maar in zijn geval is het medisch noodzakelijk.

Ik ben wel benieuwd of jullie ervaring hebben met veranderd gedrag na een castratie en of dat gedrag ook nog aan te passen is (lees weer terug te brengen naar het gedrag voor de castratie)?

Gepost op: 21/2 19:38

Re: Darko wordt gecastreerd
Dit is een echte DOLLE!
Uit Beek Ubbergen
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Bij ons was het anders Max dook voor de castratie op iedere reu en had dagelijks bonje. Macho Max! Na de castratie is zijn gedrag positief veranderd en was het niet iedere dag bal. Dus sorry kan je geen tip geven aangezien Max niet onzeker was.

Gepost op: 21/2 20:02

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Wanneer is die chip geplaatst? Het is bekend dat honden dan de eerste tijd heel anders kunnen reageren, feller, agressiever...

Had hij die chip al toen wij bij jullie waren??

Bardos is ooit ook gecastreerd vanwege prostaat en niergruisproblemen.
Daarna is hij niet veranderd, maar Bardos was een lieverd en dat bleef hij..

Gepost op: 21/2 20:45

eens een dober, altijd een dober!
Verstuur bericht naar andere applicatie Verstuur

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ik heb er (gelukkig) geen ervaring mee Petra, ben er ook geen voorstander van maar zou het bij medische noodzaak zeker doen!!! Zou die hernia door de operatie ook verbeteren?
In ieder geval alvast heel veel sterkte!!!!

Gepost op: 21/2 23:20
Verstuur bericht naar andere applicatie Verstuur

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Zoals je al in mijn update hebt kunnen lezen is Kylo na de castratie 200% in positieve zin veranderd.
De da vertelde mij dat een castratie alleen effect heeft op alle gedrag die hormonaal gerelateerd is....
Je zou denken dat er dan geen negatieve veranderingen van komen. Of dat zo is kan ik niet niet beoordelen, ik had het geluk dat het heel goed uitpakte.

Gepost op: 21/2 23:26

Moderator
Uit Roosendaal
Groep:
Webmaster
Geregistreerde gebruiker
Ik heb geen reu dus kan hier niet zo goed antwoord op geven maar weet je.....misschien werkt de ‘echte castratie’ toch wel anders op zijn gedrag ....de chemische castratie blijft toch chemisch en onnatuurlijk en zal misschien toch anders op de hormoonhuishouding werken....als straks de hormoonhuishouding weer natuurlijk is kan misschien gewoon het oude gedrag van Darko terugbrengen.....ik hoop het voor je

Gepost op: 22/2 8:21

Dit is een echte DOLLE!
Uit Apeldoorn
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Darko heeft de chip sinds begin oktober, dus ook al toen jullie bij ons waren Leid.

De hernia is 'gerepareerd' tijdens de operatie in oktober, toen ook de chip is geplaatst. Als zijn prostaat niet klein blijft, kan deze hernia terugkomen en dat is zeker niet wenselijk. Het enige wat je hieraan kunt doen is helaas castreren. Ik deel je mening, ik ben er ook geen voorstander van.

Ik denk dat hoe een hond reageert op een (chemische) castratie ook heeft te maken met hoe hij daarvoor was. Ik lees dat het voor de wat dominante een positiever effect heeft dan voor de wat onzekere hond.

Ik was eergisteren bij de da voor onze kat en heb het toen ook nog even over het gedrag van Darko gehad. Zij gaf ook direct aan dat dit door onzekerheid komt en dat dit ook zo zal zijn bij een echte castratie.

Stiekem hoop ik dat er nog meer meespeelt van wat er het afgelopen half jaar is gebeurd. Door mijn gebroken enkel heb ik veel minder met hem kunnen wandelen en trainen. Nu weer even niet omdat ik vorige week weer geopereerd ben om het plaatwerk eruit te laten halen. Zoals vele dobers kent Darko eigenlijk maar één baas en dat ben ik. Hij is gewoon anders (luistert minder goed etc.) bij mijn man en zoon. Ik weet net iets beter met hem om te gaan en hem te lezen. Dus wie weet veranderd hij weer als ik weer de tijd heb om met hem alles te doen.

Helaas voor Darko zit er weer een verandering aan te komen. Ik ga voor het eerst sinds jaren weer werken. Hij zal dan wel meer alleen thuis zijn.

Ik hou jullie op de hoogte.

Gepost op: 22/2 13:33

Dit is een echte DOLLE!
Uit Velserbroek
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Mijn verhaal ken je al Petra, dus ik heb er weinig aan toe te voegen 😢
Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Alleen is bij Chico voor 100 % zeker de onzekerheid van de kruisbanden het probleem, hij voelt zich daardoor zwakker. Dit heeft bij Chico niets met de chemische castratie te maken. De prostaatproblemen en dus de chemische castratie kwamen later dan de kruisbandenoperatie. Dus dat kan ik uit sluiten.
En ook Chico is bij mij rustiger dan bij Jose, dus ook dat herken ik 😁.

Gepost op: 23/2 9:13

Dit is een echte DOLLE!
Uit Apeldoorn
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Bij Chico is het dus niet minder geworden in verloop van de tijd?

Pffff... ik heb toch nog hoop dat ik het gedrag weer kan ombuigen. We zullen de komende tijd zien of dat gaat lukken.

Gepost op: 23/2 17:05

Dit is een echte DOLLE!
Uit Velserbroek
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Nee, bij Chico is het niet veranderd, maar dat zegt niets he? Misschien is het bij Darko een heel ander verhaal. Het kan zelfs zo zijn dat de chemische castratie een andere werking heeft dan de definitieve.

Gepost op: 23/2 18:06

U mag onderwerpen bekijken.
U mag geen nieuwe onderwerpen starten.
U mag geen reacties plaatsen.
U mag uw berichten niet bewerken.
U mag uw berichten niet verwijderen.
U mag geen nieuwe polls toevoegen.
U mag niet stemmen in polls.
U mag geen bestanden bijvoegen bij uw bericht.
U mag niet posten zonder goedkeuring.

[Uitgebreid zoeken]

copyright (c) 2014 www.hetdolledoberforum.nl / www.dobermannforum.nl