Log in
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Registreer u nu!
Hoofdmenu

Bekijken dit onderwerp:   1 Anonieme gebruikers

(1) 2 »

Niet wat, maar hoe hoog voeren jullie de honden?
Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ik zag op een foto bij het item wat voeren jullie de honden, dat Renee zijn honden laag voer geeft.

Toen wij ooit aan de dobers begonnen, werd er gezegd, dat we de eet en drinkbakken niet op de grond mochten zetten, maar op een bepaalde hoogte, afhankelijk hoe groot de dober is.

Maar ik heb ook pas gelezen, dat je juist laag moet voeren, IOM een maagkanteling te voorkomen.

Aangezien wij bij Bentley een maagkanteling hadden, krijg ik dus wel mijn twijfels....

Wat is jullie mening?

Wij hebben de bakken nooit zo hoog staan, dat ze er maar net bij kunnen, dus ze aten wel duidelijk met hun snuit naar beneden.....

Gepost op: 28/3 17:12

eens een dober, altijd een dober!
Verstuur bericht naar andere applicatie Verstuur

Re: Niet wat, maar hoe hoog voeren jullie de honden?
Dit is een echte DOLLE!
Uit Apeldoorn
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ik heb de etensbakken van Darko in zo'n standaard zitten. Deze staat bijna op de hoogste stand.

Ik heb nog niet eerder gehoord dat dit slecht is en een maagkanteling kan veroorzaken.

Gepost op: 28/3 18:51

Moderator
Uit Roosendaal
Groep:
Webmaster
Geregistreerde gebruiker
Ook ik heb er nooit van gehoord dat er een overeenkomst zou zijn met een maagkanteling omdat je op een bepaalde hoogte voert....heb je daar misschien een linkje van Leid?

Al mijn honden hebben uit een standaard gegeten omdat ik ooit ergens gehoord of gelezen heb dat dan de hoeveelheid lucht die ze inslikken bij bv laag voeren minimaal zou zijn

Gepost op: 28/3 19:31

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Quote:

Bentley schreef:
Ik zag op een foto bij het item wat voeren jullie de honden, dat Renee zijn honden laag voer geeft.

Ik voer normaal ook in een standaard maar omdat dit nogal een zooitje binnen kon worden heb ik de bakken gewoon even buiten op het gazon gezet.

Gepost op: 28/3 23:18

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Quote:

Carla schreef:
Ook ik heb er nooit van gehoord dat er een overeenkomst zou zijn met een maagkanteling omdat je op een bepaalde hoogte voert....heb je daar misschien een linkje van Leid?

In een artikel dat Ralph RÜckert-dierenarts schreef op 08-07-2015 schreef staat idd (ik citeer):

De voerbak hoger plaatsen, om luchtslikken te voorkomen:
Klinkt logisch! Helaas blijkt uit een onderzoek dat juist honden die uit een verhoogde voerbak gevoerd worden, opvallend vaak een maagtorsie krijgen...

Gepost op: 28/3 23:30

Dit is een echte DOLLE!
Uit TILBURG
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Hier staat de standaard ook hoog en de waterbak op de grond,anders kunnen de kleine honden er niet bij.

Nog nooit bij stil gestaan,dat dit zou kunnen gebeuren bij je hond als de bak hoog staat....

Gepost op: 29/3 8:51

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
hier voeren we ook hoog maar wevoeren wel 3 keer per dag ook de waterbak staat hoog,
maar Doynick drinkt ook graag buiten regenwater uit een emmer die op de grond staat,

Gepost op: 29/3 10:30

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker

Gepost op: 29/3 11:18

eens een dober, altijd een dober!

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Voor zover ik weet, wordt er nog steeds in het duister getast over de evt oorzaak van een maagkanteling. Ik heb verschillende meningen gehoord en gelezen over hoog of laag voeren.
Heel lang ging ook het verhaal dat teveel bewegen te kort na een maaltijd de oorzaak kon zijn. Dat idee is inmiddels ook weerlegd, teveel honden kregen een maagtorsie terwijl ze lagen te slapen(korter of langer na de maaltijd) of tijdens beweging lang na de maaltijd of zelfs met een 'lege' maag.

Leroy en zijn voorgangers krijgen/kregen meerdere kleine maaltijden per dag. De voerbak staat dan net onder schofthoogte zodat er iets gebukt moet worden, maar ook weer niet teveel. Of dat goed is? Geen idee, het bevalt wel goed zo.

Gepost op: 29/3 23:01

Dit is een echte DOLLE!
Uit Apeldoorn
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ze spreken zichzelf tegen in dit artikel.

Eerst staat er:
Wanneer de hond zijn hoofd buigt naar de grond om te eten, wordt zijn maag enkele centimeters verhoogd. Zoals al vermeld, moeten vooral grote honden zich dan extra inspannen om de brokken in te slikken tot die zijn maag bereiken. In een dergelijke positie wordt de hond gedwongen te veel lucht in te slikken wat tot problemen met zijn spijsverteringen kan leiden.

En vervolgens:
Door een verhoogde bak loopt de hond een groter risico op maagdraaiing oftewel maagtorsie (ook wel maagdilatatie-volvulus genoemd). Uit onderzoek is gebleken dat een hoge voerbak een maagdraaiing kan veroorzaken bij gezonde honden zonder slikproblemen omdat zij op deze manier meer lucht happen tijdens het eten! Gebruik dus alleen een hoge voerbak voor uw hond indien uw hond daadwerkelijk slikproblemen heeft.

Oftewel de hond slikt teveel lucht in als hij zijn hoofd moet buigen naar de grond en hapt teveel lucht in als hij een verhoogde bak heeft...

Gepost op: 30/3 15:46

U mag onderwerpen bekijken.
U mag geen nieuwe onderwerpen starten.
U mag geen reacties plaatsen.
U mag uw berichten niet bewerken.
U mag uw berichten niet verwijderen.
U mag geen nieuwe polls toevoegen.
U mag niet stemmen in polls.
U mag geen bestanden bijvoegen bij uw bericht.
U mag niet posten zonder goedkeuring.

[Uitgebreid zoeken]

copyright (c) 2014 www.hetdolledoberforum.nl / www.dobermannforum.nl