Log in
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Registreer u nu!
Hoofdmenu

Bekijken dit onderwerp:   1 Anonieme gebruikers

(1) 2 »

DCM-The Dobermann Guy
Dit is een echte DOLLE!
Uit Zuidlaarderveen (Drenthe)
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ik kijk de laatste tijd geregeld naar videos van "The Dobermann Guy"op YT. Hij plaatst filmpjs die in Engels (Amerikaans) zijn nagesproken, hij leeft zelf geloof in in Portugal. Heeft 4 Dobermanns.

Hij heeft nu net een nieuwe video uit (met statistieken) over DCM bij Dobermanns, ik weet niet hoe ik de link moet plaatsen hier, maar het heet:

"Is DCM Extinguishing the Dobermann (2018)"

Helaas weer niks nieuws over testen, mogelijkheden om het op te sporen, te voorkomen (nee, dat ligt bij de fokkers).
Maar het is goed dat er aandacht aan besteed wordt, want het is cht een enorme bedreiging voor de Dobermann.

Gepost op: 30/3 18:34

Re: DCM-The Dobermann Guy
Moderator
Uit Roosendaal
Groep:
Webmaster
Geregistreerde gebruiker
Aub

Gepost op: 31/3 10:00

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Thanks Carla.In antwoord op mijn YT reactie onder zijn video veklaart de Dobermann Guy dat de prognose - wanneer NIETS aan DCM wordt gedaan, in 2030 100% van de Dobermann populatie aan een of ander vorm van DCM zal lijden.

Wil niemand Paasdagen verpesten, maar ik denk persoonlijk dat dat niet eens duurt tot 2030...

Gepost op: 31/3 16:27

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Triest.....

Maar tegen die tijd nemen wij geen dober meer.....

Gepost op: 2/4 11:28

eens een dober, altijd een dober!
Verstuur bericht naar andere applicatie Verstuur

Moderator
Uit Roosendaal
Groep:
Webmaster
Geregistreerde gebruiker
Ikzelf denk ook niet dat het tot 2030 gaat duren.....als je ziet in wat voor rap tempo ze momenteel met bosjes omvallen....

Gepost op: 3/4 18:09

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Quote:

Carla schreef:
Ikzelf denk ook niet dat het tot 2030 gaat duren.....als je ziet in wat voor rap tempo ze momenteel met bosjes omvallen....

Maar ze vallen niet allemaal door DCM om, toch????
Ik denk dat er ook een heleboel (misschien zelfs nog wel meer door kanker overleden zijn,)......
over 12 jaar hebben we helemaal geen honden meer "nodig" dan heeft iedereen camrea's rondom zijn haar huis hangen

Gepost op: 4/4 12:27

Gewijzigd door Marja op 04-04-2018 13:05:14

Moderator
Uit Roosendaal
Groep:
Webmaster
Geregistreerde gebruiker
Kanker is nog steeds doodsoorzaak nummer 1 idd maar daarna een explosief gestegen nummer 2 door DCM ....we kunnen er eigenlijk vanuit gaan dat geen enkele bloedlijn meer vrij is helaas

Gepost op: 4/4 12:41

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Quote:

Carla schreef:
Kanker is nog steeds doodsoorzaak nummer 1 idd maar daarna een explosief gestegen nummer 2 door DCM ....we kunnen er eigenlijk vanuit gaan dat geen enkele bloedlijn meer vrij is helaas

en waardoor komt die kanker????DAT weten ze toch ook nog niet(met zekerheid) JA, ze roepen vaak door roken, maar helaas ken ik genoeg mensen die nooit gerookt hebben die toch door kanker overleden zijn,...... ik ben trouwens inmiddels WEL gestopt, (pas op, mijn volgende uitlatingen zullen me niet in dank afgenomen gaan worden denk ik,......)maar als roken slecht voor mens en dier is, hoe zit het dan met auto,s en hun uitlaatgassen? En al die andere grote uitstoters? vliegtuigen, fabrieken, zorgcentra's, ziekenhuizen,etc etc,.....en ja OOK kleine houtkachels zullen niet bijdragen aan een gezonder milieu,....... daar ben ik mij tedege van bewust, maar Ach mag ik ook een zonde begaan? IK heb iig GEEN rijbewijs en sjees daardoor ook niet 4keer per dag naar de school, of andere kinderdagverblijf/kinderdag verdrijf,

Gepost op: 4/4 14:13

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Kanker komt ook voor bij wilde dieren, bij IEDER organisme.
Daar is soms een directe oorzaak voor aan te wijzen, maar heel vaak ook niet, want er zijn heel erg veel verschillende soorten van kanker.
Kanker is ook maar een "verzamelnaam" voor een of een groep cellen die zich niet normaal gedragen.
Er zijn ook kankervormen die zich wl laten verenigen met het leven. Er is nog veel niet duidelijk over, maar in sommige gevallen weten we meer, qua genetische erfkans (darmkanker, melkklier en baarmoederkanker, ook borstkanker).
Van andere vormen weten we weer heel weinig.
Als het op een plaats aangetroffen wordt waar het de vitale functies van een orgaan (dreigt te) belemmeren, probeert men het doorgaans weg te snijden of te bestralen. Kan niet altijd zonder het vitale orgaan op zich k onherroepelijk te beschadigen.

Van DCM weten we zeker dat het een overerfelijke, genetische celafwijking is.

Dat DCM met name bij de Dobermannpopulatie zo wijdverbereid is (want het komt ook wel degelijk voor bij andere rassen), heeft er m.i. ook mee te maken dat de Dobermann een nog heel "jong" ras is. Er was gewoon geen kennis over waar die Dobermann nou uit ontstaan was (is er nog niet trouwens), dus men gooide maar een paar gelijkaardig ogende honden op mekaar.

De DCM heeft pas een enorme vlucht genomen toen Amerikaanse Dobers een rol gingen spelen in de fokkerij.
Dat was na de oorlog, toen er in Europa niet veel goede reuen meer over waren.
De DCM is dan ook met een gemiddelde van 70% over de hele Dobermannpopulatie al breder verspreid dan bij Europese Dobers, die zitten op 50-60 % aangedane populatie inmiddels.

Ik heb het idee dat het hele ras met name zo vatbaar is voor genetische aandoeningen omdat het nog maar zo kort bestaat. Als je dat bijv. vergelijk met de Greyhound, de Afghaanse Windhond etc. die al duizenden jaren als zodanig bestaat (met hl weinig genetische afwijkingen).

ALS er nog iets te doen valt, zoals het tij keren (en heel eerlijk gezegd: dat betwijfel ik, want er IS gewoon niks gedaan door fokkers in de tussentijd) dan word DCM simpelweg einde van de Dobermann.
En ng eerlijker: ik denk dat dit ook gaat gebeuren.

Men is gewoon te laat, het zit al overal, in elke lijn.

Wil men het ras redden, dan zal men vreemd bloed moeten gaan inkruisen, van andere rassen.
Het probleem met de Dober is echter dat niemand zeker weet waar die Dober nou precies uit bestaat, dus als je bijv. gaat inkruisen met Weimaraners (er is een gerede kans dat dit er dus bij het ontstaan al inzat, al weet niemand dat aantoonbaar zeker), weet je ook weer niet in hoeverre dat een verbetering ZOU KUNNEN opleveren. Of dat het het juist erger maakt.

Kortom: ik zie echt geen oplossing op een termijn, die kort genoeg is het DCM pobleem in de toekomst te kunnen aanpakken.

Daar zijn ook in de eerste plaats de fokkers voor nodig, als die niet willen meewerken, tsja, dan sta je.Bij verschillende opgezette genetische onderzoeken kwam er van 72% van de aangeschreven aangeschreven Dobermannfokkers GEEN antwoord terug.
Tsja, daar sta je dan, maar ja... het is OOK een antwoord, en dat laat zich tegenwoordig helaas in de praktijk zien, al te vaak.

Gepost op: 4/4 18:13

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Quote:

terpentijn schreef:
Kanker komt ook voor bij wilde dieren, bij IEDER organisme.
Daar is soms een directe oorzaak voor aan te wijzen, maar heel vaak ook niet, want er zijn heel erg veel verschillende soorten van kanker.
Kanker is ook maar een "verzamelnaam" voor een of een groep cellen die zich niet normaal gedragen.
Er zijn ook kankervormen die zich wl laten verenigen met het leven. Er is nog veel niet duidelijk over, maar in sommige gevallen weten we meer, qua genetische erfkans (darmkanker, melkklier en baarmoederkanker, ook borstkanker).
Van andere vormen weten we weer heel weinig.
Als het op een plaats aangetroffen wordt waar het de vitale functies van een orgaan (dreigt te) belemmeren, probeert men het doorgaans weg te snijden of te bestralen. Kan niet altijd zonder het vitale orgaan op zich k onherroepelijk te beschadigen.

Van DCM weten we zeker dat het een overerfelijke, genetische celafwijking is.

Dat DCM met name bij de Dobermannpopulatie zo wijdverbereid is (want het komt ook wel degelijk voor bij andere rassen), heeft er m.i. ook mee te maken dat de Dobermann een nog heel "jong" ras is. Er was gewoon geen kennis over waar die Dobermann nou uit ontstaan was (is er nog niet trouwens), dus men gooide maar een paar gelijkaardig ogende honden op mekaar.

De DCM heeft pas een enorme vlucht genomen toen Amerikaanse Dobers een rol gingen spelen in de fokkerij.
Dat was na de oorlog, toen er in Europa niet veel goede reuen meer over waren.
De DCM is dan ook met een gemiddelde van 70% over de hele Dobermannpopulatie al breder verspreid dan bij Europese Dobers, die zitten op 50-60 % aangedane populatie inmiddels.

Ik heb het idee dat het hele ras met name zo vatbaar is voor genetische aandoeningen omdat het nog maar zo kort bestaat. Als je dat bijv. vergelijk met de Greyhound, de Afghaanse Windhond etc. die al duizenden jaren als zodanig bestaat (met hl weinig genetische afwijkingen).

ALS er nog iets te doen valt, zoals het tij keren (en heel eerlijk gezegd: dat betwijfel ik, want er IS gewoon niks gedaan door fokkers in de tussentijd) dan word DCM simpelweg einde van de Dobermann.
En ng eerlijker: ik denk dat dit ook gaat gebeuren.

Men is gewoon te laat, het zit al overal, in elke lijn.

Wil men het ras redden, dan zal men vreemd bloed moeten gaan inkruisen, van andere rassen.
Het probleem met de Dober is echter dat niemand zeker weet waar die Dober nou precies uit bestaat, dus als je bijv. gaat inkruisen met Weimaraners (er is een gerede kans dat dit er dus bij het ontstaan al inzat, al weet niemand dat aantoonbaar zeker), weet je ook weer niet in hoeverre dat een verbetering ZOU KUNNEN opleveren. Of dat het het juist erger maakt.

Kortom: ik zie echt geen oplossing op een termijn, die kort genoeg is het DCM pobleem in de toekomst te kunnen aanpakken.

Daar zijn ook in de eerste plaats de fokkers voor nodig, als die niet willen meewerken, tsja, dan sta je.Bij verschillende opgezette genetische onderzoeken kwam er van 72% van de aangeschreven aangeschreven Dobermannfokkers GEEN antwoord terug.
Tsja, daar sta je dan, maar ja... het is OOK een antwoord, en dat laat zich tegenwoordig helaas in de praktijk zien, al te vaak.
Tja, als ik je verhaal o lees, dan komen 'we'meteen bij een probleem, want vreemd bloed inkruisen, DAT mag weer niet van de raad van beheer,.......

Gepost op: 4/4 18:44

U mag onderwerpen bekijken.
U mag geen nieuwe onderwerpen starten.
U mag geen reacties plaatsen.
U mag uw berichten niet bewerken.
U mag uw berichten niet verwijderen.
U mag geen nieuwe polls toevoegen.
U mag niet stemmen in polls.
U mag geen bestanden bijvoegen bij uw bericht.
U mag niet posten zonder goedkeuring.

[Uitgebreid zoeken]

copyright (c) 2014 www.hetdolledoberforum.nl / www.dobermannforum.nl