Log in
Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Wachtwoord vergeten?

Registreer u nu!
Hoofdmenu

Bekijken dit onderwerp:   1 Anonieme gebruikers

(1) 2 »

Dag Chico...dag mooie Mann
Moderator
Uit Roosendaal
Groep:
Webmaster
Geregistreerde gebruiker
Namens ons oud forumlid Koos Visser:

Beste lezers,

Voor het eerst in mijn leven en over een periode van 37 jaar werd ik vanochtend wakker, zonder te kunnen genieten van zo'n machtige- en prachtige Dobermann en de aanblik van hun magnifieke uitstraling vanwege hun rechtop staande oortjes en uitdagende, vastberaden blik.

Vijf jaar van mijn leven heb ik mij opgeofferd en toegewijd aan de verzorging van mijn Chico.
Ondanks het feit dat hij mij vooral in de beginperiode, toen hij hier aanvang April 2013 op 3,5 jarige leeftijd werd gebracht, ook wel eens naar het leven stond en ook ik hier- en daar wel eens de nodige perforaties had opgelopen en hij mij ook nog eens een verbrijzeld gewricht aan mijn hand had bezorgd, na eerder al zijn 2e eigenaar diens beide onderarmen tot 2x toe verrot te hebben gebeten en verscheurd, werd hij uiteindelijk mijn maatje, maar wel met een speciale gebruiksaanwijzing.

Chico......een oersterke hond.....nooit ziek geweest, begon ruim 14 dagen geleden zomaar te hoesten. De alarmbellen begonnen bij mij ogenblikkelijk te rinkelen. Tegen beter weten in begin je in eerste instantie toch even te denken aan kennelhoest, maar die gedachte liet ik al snel varen. Het hoesten bleef de eerste week aanhouden, maar de 2e week bleek het wat beter te worden.
Op het hoesten na, merkte je verder niets aan Chico. Vol levenslust, actief en genieten van zijn eten.......totdat hij nu 3 dagen geleden opnieuw meer begon te hoesten. Ook toonde hij iets verminderde eetlust.
Gisterochtend en midden in de nacht rond 03.00 maakte hij mij wakker door af- en toe even te blaffen. Ben eruit gegaan om hem even naar buiten te laten. Ik schrok behoorlijk toen ik hem zag.
Enorm hijgen en vooral ook vreselijk hoesten met afschuwelijke geluiden en erg benauwd. Na buiten te zijn geweest, Chico weer binnen gelaten, maar hij kon de rust niet vinden.
Als hij ging liggen, dan kreeg hij weer hoestbuien en ging gelijk weer staan. Toen het licht werd heb ik hem samen met mijn Airedale Terrier Lea weer naar buiten gedaan en bleef hem regelmatig in de gaten houden.
Hij was plots een heel andere hond en leek doodziek. Totaal geen actie- en vrijwel geen reactie. En maar in de schaduw blijven staan met een verhoogde- en te snelle ademhaling en akelige hoestbuien, zodra hij wilde gaan zitten of liggen.

In de 5 jaar dat ik Chico heb gehad, heb ik nooit een dierenarts bezocht. Zij wilden n.l. graag hun vingers nog wat langere tijd behouden.
Maar nu moest er duidelijk wel wat gebeuren en was acute medische hulp of ingrijpen noodzakelijk. Gebeld met de kliniek en huisbezoek aangevraagd.
Gistermiddag rond 14.30 was de dierenarts en assistente hier aanwezig. Chico was al zodanig uitgeput en aan het eind van zijn Latijn, dat er geen problemen ontstonden, dat er door de dierenarts eerst even werd geluisterd naar zijn longen en hart. Longen zaten vol met vocht en hij was al opweg om daar uiteindelijk in te stikken. Hart klonk onregelmatig en met een ruis.
Voor mij was het al eerder duidelijk, dat er hier geen redden meer aan was en vond ook de dierenarts. Chico moest verlost worden uit zijn ellende en zijn lijden, voordat hij in al dat vocht zou stikken.

Zoals bekend mag zijn relateren de klachten duidelijk aan hartfalen. Om nu nog eens te beginnen met het geven van vochtafdrijvers en hartmedicatie was zinloos, want zou uitstel zijn van executie.
Een hond die zo erg benauwd is en met een grote kans dat hij zou stikken in al dat vocht- en waarschijnlijk ook al bloed in zijn longen, moet je niet langer laten lijden.
Besloten werd om hem te euthanaseren. Wat Chico normaal nooit zou toelaten, onderging hij nu zonder enige reactie te geven, toen hij een eerste spuit in zijn bilspier kreeg om hem te sederen.
Hij zakte al snel weg en vervolgens werd intraveneus de definitieve spuit in zijn voorpoot toegediend en was het lijden voorbij. Toen hij daar lag kwam er al allemaal vocht uit zijn longen en liep uit zijn bek.

We hebben hem naar mijn auto gebracht en ik ben met hem naar de kliniek gereden, waar de dierenarts op mijn verzoek al een afspraak had gemaakt. Ik wilde n.l. met zekerheid weten of er hier ook daadwerkelijk sprake was van DCM en had verzocht hem open te halen om te kijken. De longen bleken overvol met vocht en het hart was iets groter dan normaal maar vertoonde duidelijk tekenen van cardiomyopathie. Volgens de dierenarts van er dan ook sprake van hartfalen in relatie tot DCM. Verder waren de hartkleppen ook niet helemaal in orde.
Nadat hij weer netjes was dichtgenaaid hebben we hem opnieuw in mijn auto gelegd en ben ik naar het crematorium gereden. Heb daar afscheid van mijn gabber genomen.
Vandaag wordt Chico gecremeerd en is er voor mij nu een einde gekomen aan 5 heel bijzondere jaren.
Chico werd in September 2009 geboren en is zo'n 8 jaar en ruim 7 maanden oud geworden.

Ik weet niet of Ciska hier nog op het forum zit, want zij heeft Chesko Edge, de bruine broer van Chico. Ik hoop dat met hun hond alles nog goed is.

Groetjes van Koos.
Open in new window

Gepost op: 20/4 8:48

Re: Dag Chico...dag mooie Mann
Moderator
Uit Roosendaal
Groep:
Webmaster
Geregistreerde gebruiker
Open in new window

Dag Chico...dag mooie Mann....sterkte Koos want Chico zal een grote leegte achterlaten

Gepost op: 20/4 9:26

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Sterkte Koos, met het overlijden van Chico...

Chico, rust zacht....

Gepost op: 20/4 9:57

eens een dober, altijd een dober!
Verstuur bericht naar andere applicatie Verstuur

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Rust zacht Chico,

Gepost op: 20/4 10:41

Dit is een echte DOLLE!
Uit Zuidlaarderveen (Drenthe)
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Koos, je hebt meer voor Chico kunnen doen dan wie anders ook.

Hij heeft geluk gehad dat hij bij jou terecht is gekomen, anders was hij waarschijnlijk al lang ingeslapen.

Jij zag hem en accepteerde hem voor wie, wat en hoe hij was.
Ik heb het stilzwijgend allemaal gevolgd in je Chico-blog. Niets dan respect, man.

Dat je hem nu moest laten gaan is verschrikkelijk. Die klote-DCM ook altijd.

Chico, rust in vrede jongen.

Koos, sterkte man.

Jullie waren allebei twee sterke jongens...

Voeg bestand toe:

gif  sterkte gold candle.gif (82.91 KB)
181_5ada2b94ec381.gif 319X337 px

Gepost op: 20/4 20:00

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Koos, wat zal Chico een enorme leegte achterlaten, op veel verschillende manieren....
Fantastisch voor Chico dat hij bij jou mocht wonen en dat jullie uiteindelijk maatjes zijn geworden. Ongetwijfeld een onvergetelijk avontuur voor jullie allebei.
Wat zal het nu stil en kaal zijn.
Heel veel sterkte Koos!

Gepost op: 20/4 23:54

Dit is een echte DOLLE!
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Ach die schitterende Chico is overleden.

Ik heb jullie verhaal samen ook een tijd gevolgd.
En van genoten ook, de manier waarop jij Chico echt nog een nieuwe kans bood. Respect!

Veel sterkte met dit verlies!

Gepost op: 21/4 11:46

Dit is een echte DOLLE!
Uit Apeldoorn
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Heel veel sterkte met dit verlies Koos. Ook ik heb het via je website gevolgd. Heel veel respect hoe je Chico een kans hebt gegeven.

Voeg bestand toe:

jpg  sterkte (346 x 600).jpg (112.32 KB)
7901_5adc9419498aa.jpg 346X600 px

Gepost op: 22/4 15:54

Niet verlegen
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Heel veel sterkte Koos Met het verlies van Chico

Perry en ilonka

Gepost op: 23/4 20:33

Dit is een echte DOLLE!
Uit Ergens in het gezellige brabant
Groep:
Geregistreerde gebruiker
Sterkte Koos met het verlies van Chico...

Gepost op: 24/4 9:34

U mag onderwerpen bekijken.
U mag geen nieuwe onderwerpen starten.
U mag geen reacties plaatsen.
U mag uw berichten niet bewerken.
U mag uw berichten niet verwijderen.
U mag geen nieuwe polls toevoegen.
U mag niet stemmen in polls.
U mag geen bestanden bijvoegen bij uw bericht.
U mag niet posten zonder goedkeuring.

[Uitgebreid zoeken]

copyright (c) 2014 www.hetdolledoberforum.nl / www.dobermannforum.nl